Nieuws

Nieuws over zonnepanelen en zonne-energie


Storingsmelding 996 bij Fronius omvormers

Terug naar overzicht



Afbeelding
Wij ontvangen op het moment veel storingsmeldingen met statuscode 996 van klanten met een Fronius omvormer. Deze code houdt in dat er geen communicatie meer is tussen de datakaart en de router. Hierdoor worden geen gegevens verzonden naar het internet. Dit is vervelend en uiteraard helpen we u graag om deze storing op te lossen. Volg daarvoor onderstaand stappenplan.

Stappenplan
Controleer allereerst of u überhaupt nog internet heeft. Het kan ook zijn dat uw router kapot is of storing heeft. Bij installaties met monitoring via de wifi kan het ook zijn dat het bereik van uw wifi dusdanig slecht is dat deze de gegevens tijdelijk niet kan verzenden. Als u gewoon internet beschikbaar heeft, ga dan verder met de volgende stappen waarmee doorgaans de storing te verhelpen is.

1.    Controleer of de groene lamp op de omvormer(s) brand. Zo ja; dan is er enkel een communicatiestoring maar produceert de omvormer wel. Ga door naar stap 3.

2.    Als er geen groene lampjes branden maar een rood of oranje lampje neem dan contact met ons op via 0541-200150. De omvormer geeft dan ook een andere storingscode aan. Noteer deze.

3.    Schakel de omvormer(s) AC-zijdig uit: haal de voeding/stroom van de omvormers af door:
a.    De knop op de werkschakelaar naast de omvormer(s) om te draaien: de werkschakelaar AC-zijdig is een losse schakelaar naast de omvormer, of;
b.    Door de groep/automaat/stoppenkast uit te schakelen waar de omvormer(s) op aangesloten zijn

4.    Schakel de omvormers DC-zijdig uit
a.    Onder de omvormer zit een zwarte draaiknop

5.    Wacht enkele minuten en schakel vervolgens:
a.    AC-zijdig weer in
b.    DC-zijdig weer in

Normaliter zal na enkele minuten de omvormer(s) weer gaan produceren en het groene lampje gaan branden. Na enkele uren zou de omvormer weer zichtbaar moeten zijn om de monitoringportal Solar-Web van Fronius. Is dit niet het geval voer dan de volgende stap uit.

6.    Zet uw internetrouter uit, wacht enkele minuten en schakel deze weer in.

Wordt uw systeem niet zichtbaar op de portal na deze acties te hebben doorlopen, neem dan contact met ons op via 0541-200150.

We hopen dat hiermee het probleem verholpen is. Wanneer dit niet het geval is horen wij dit graag.




Privacy verklaring